מדוע נוצרה הזדמנות נדירה לרכוש מקצוע ייעוץ השקעות וניהול תיקי השקעות?

שיא הביקוש לשירות לא פוגש מספיק נותני שירות בישראל – נוצרה הזדמנות ענקית.

״כשל השוק שמונע מהציבור הישראלי נגישות להשקעות : כ- 1700 יועצים לכ- 3 מיליון בתי אב״ כך בחר מנכ״ל הבורסה לפתוח את ההודעה לעיתונות שהוא פרסם ב – 23/01/23, מנכ״ל הבורסה טוען במסמך שהציבור בישראל לא מקבל מספיק נגישות לידע, שירותים ומוצרים פיננסים, הוא אף מרחיק לכת וטוען כי יש להפריד את ייעוץ ההשקעות מהבנקים וליצור רפורמה במערך הייעוץ.

במאמר זה נסקור את הסיבות שהביאו את מנכ״ל הבורסה לפרסם כתב עמדה מסוג זה וננסה לשכנע מדוע מדובר בהזדמנות פז לרכוש מקצוע בתחום הייעוץ וניהול ההשקעות בישראל.

מאז רפורמת בכר בשנת 2005 בו חייבה הכנסת את הבנקים להקטין את הריכוזיות של המערכת הבנקאית בשוק ההון שעיקרה סיום הבעלות של הבנקים על קופות גמל וקרנות השתלמות לא בוצעה שום רפורמה בתחום הייעוץ הבנקאי.

ניכר כי אחרי כמעט 20 שנה הגיע הזמן לשינוי , אנו עדים בשנים האחרונות לביקוש גובר מצד האוכלוסיה לנגישות להשקעות, תכנון פיננסי ורצון להשקיע בשוק ההון כחלק מהצורך ליצור בטחון פיננסי עתידי, הקורונה האיצה בקרב הציבור את הצורך ההולך וגובר לניהול השקעות בעיקר בדור הצעיר ואולם בעוד שהביקוש לשירות עולה לרמות שיא כמות אנשי המקצוע הולכת ויורדת.

הדבר בולט בעיקר בבנקים שמנצלים את חוסר הקשב של ממשלות ישראל לתחום ומנצלות את כוחם הריכוזי להתייעלות מסיבית בכמות יועצי ההשקעות , בין השנים 2018-2022 הבנקים צמצמו כ – 700 יועצי השקעות כך שכיום יש פחות מ- 1700 יועצים פעילים ל- 3 מיליון בתי אב.

כיום יש פחות מ- 1700 יועצים פעילים ל- 3 מיליון בתי אב.

מדובר בעיוות שלא מאפשר שירות מקצועי ולא מאפשר להגיע בזמן ללקוחות לייעות איכותי , להלן מספר דוגמאות בולטות:

#יועץ ממוצע מטפל בכ-350 לקוחות.
#יועץ מגיע ללקוח בשיחה אקטיבית אחת לרבעון.
#הרוב המוחלט של תיקי הלקוחות מצויים בקרנות נאמנות ( מעל 80% מסך הנכסים).
הבנקים מעלים את הרף לקבל ייעוץ , בחלק מהבנקים 100,000 וחלק מהבנקים 200,000 וגם אז השירות ביחס כיסוי לא מספק, לקוח שרוצה לקבל שירות אקטיבי יותר צריך להגיע לסך נכסים של 700,000 כדי לקבל שירות במערך מרכז השקעות ( קיימת שונות בין הבנקים )

וזה רק קצה הקרחון , קיימים פערים מקצועים נוספים למשל הר הכספים שיושב בעו״ש מבלי שהציבור מקבל הצעות וגם כאשר מקבל עלו ביקורות רבות על כך שהבנקים לא גלגלו את עליית הריבית ללקוחות ולא הציעו תחליפי פקדונות בצורה מספקת כמו השקעה באפיקים סולידיים בשוק ההון כמו מק״מ של בנק ישראל וקרנות כספיות

הדבר בולט כל כך עד כדי בקשה של מנכ״ל הבורסה לבצע רפורמה ולהפריד את ייעוץ ההשקעות מהבנקים :
״ הציבור הישראלי מפסיד מיליוני שקלים בשנה מכיוון שאינו מקבל ייעוץ פיננסי ראוי ותחרותי. הר השקלים האסטרונומי בעו״ש שעומד כיום על מעל 500 מיליארד שקלהוא ההוכחה לכך, מערכי הייעוץ חייבים לפעול באופן נפרד ובלתי תלוי מהבנקים , בדומה למקובל בעולם , כדי להוות גורם מחולל תחרות וכדי לאפשר להעניק לציבור הרחב את המידע והנגישות לשוק ההון ומוצרים פיננסים . ייעוץ מקצועי שאיננו לעשירים בלבד הוא כלי קריטי ביכולת של ציבור רחב להשיא ערך על כספו וביכולת של מדינת ישראל להבטיח שוק הון משוכלל ודינמי לטובת הציבור והמשך צמיחת החברות המקומיות״.

נדרשת תוספת של לפחות 5000 משרות בתחום הפיננסים כשלב ראשון לחולל תחרות 

אנו מאמינים שאיש שירות בתחום הפיננסים צריך לטפל בכ- 120 לקוחות , בפנייה יזומה אחת לשבועיים ושירות ברף כניסה מינמלי של עשרות אלפי שקלים , שינוי גדול מתחיל בצעדים קטנים והמודל שאנו מציאים יחולל מהפכה בשוק הפיננסים בישראל .

אנו מאמינים שלא יישאר וואקום ולשוק ייכנסו חברות רבות שיחוללו תחרות , הביקוש למנהלי תיקים ויועצי השקעות בחברות קטנות ירקיע שחקים לאור הביקוש הגובר וחוסר היכולת של המערכת הבנקאית לספק אותו

אנו עדים לתחילת מגמה , המשקיעים הצעירים נוהרים בהמוניהם לברוקרים מחוץ למערכת הבנקאית בישראל ( בעיקר מיטב ואי בי אי) , המשקיעים המסורתיים רוצים יותר ויותר אלטרנטיבות ליועץ ההשקעות בבנק , פשוט קיים יותר מדי כסף שלא מטופל כראוי וזה לא יכול להמשך.

האם הלקוחות חייבים יועץ השקעות?

אנו משוכנעים שכן , כל אותם לקוחות שפונים לפלטפורמות עצמאיות הם לרוב חסרי ניסיון ונוטים לפעול בפזיזות בקבלת החלטות בהשקעות , מחקרים הראו שמשקיע עצמאי צריך לצבור ניסיון רב של מספר שנים כדי להגיע להצלחה , טרנד ההשקעות בקרנות פסיביות כדוגמת מדד s&p הוא רעיון מצויין אך צריך לזכור שלא מדובר בתעודת ביטוח והמשקיע ייפגוש שנים של ירידות שיצריכו ממנו להיות סבלני והרבה לא מצליחים , דוגמא בולטת לכך הייתה שנת 2022 שבה המדד ירד מעל 20% בשנה ומשקיעים רבים נלחצו והפסידו , מה עוד שמדובר בהשקעה בסיכון גבוה שמוכיחה את עצמה רק לטווח ארוך והיא לא מתאימה לכולם , יועץ ההשקעות נכנס פה לתמונה ומסייע ללקוח בקבלת החלטות , בניהול סיכונים ובליווי מלא לעתיד פיננסי טוב יותר.

מה נדרש כדי לרכוש מקצוע ייעוץ השקעות או מנהל תיקי השקעות?

יותר פשוט ממה שחשבתם, למי שאין תואר פיננסי נדרש מעבר בהצלחה של 5 מבחנים של רשות ניירות ערך למקצוע ייעוץ ההשקעות, מי שמעוניין במקצוע ניהול תיקים יצטרך לעבור 6 מבחנים . בנוסף נדרשת תקופת התמחות של חצי שנה למקצוע הייעוץ ו – 9 חודשים למקצוע ניהול התיקים.

מדוע מדובר בהזדמנות?

תקחו לדוגמא את מקצוע עריכת הדין וראיית החשבון , סטודנט נדרש ללמוד תואר ראשון כ – 3 שנים
שנה נוספת ללמוד לצורך מעבר מבחני לשכה שאחוז העוברים נמוך , למצוא התמחות וגם אז מדובר בשכר התחלתי נמוך , כדי להגיע לשכר מכובד נדרש לפחות 5 שנים – מבלי שתשימו לב הלכו לכם 10 שנים מהחיים , ועוד לא דיברנו על כל אלה שנושרים או לא מצליחים להתמיד לאור התחרות הגדולה ועודף אנשי מקצוע שקיימים בשוק , כדי להגיע לרמה של שותף טו לעסוק במקצוע כעצמאי כמעט בלתי אפשרי לאור החסמים האדירים שקיימים .

לעומת זאת תחשבו על מקצוע ההשקעות בו קיים פער שיא בין ביקוש לניהול כסף מול השפל באנשי המקצוע הקיימים , רגולטור שזועק לרפורמה ו- 500 מיליארד שקל שמחפשים שירות איכותי

מה אתם חושבים שיקרא ביום שהרגולטור ינחה את הבנקים לבצע רפורמה ולהפריד את יועצי ההשקעות מהבנקים ?? מי יטפל בהר הכסף ??

אני רוצה להאמין שתהיו שם כשזה יקרה ויפה שעת אחת קודם .

נצלו את ההזדמנות האדירה ותצטפרו אלינו לחולל מהפכה ענקית בשוק הפיננסים בישראל

*אנו מכשירים עתודה של יועצי השקעות ומנהלי תיקי השקעות כולל מסלול זכיינות והתמחויות למצטיינים , במקביל אנו מלווים את הבוגרים שלנו למשרות מתאימות בתעשייה החדשה שמתפתחת.

לתיאום פגישה מול מנהל ההכשרות של קבוצת בי מניב

דביר גל – 0549843181

תוכן עניינים

רוצים להתייעץ?
לתאם פגישה אישית?
נשמח לעמוד לרשותכם.

בואו נקבע פגישה עוד היום.

03-376-3630

דילוג לתוכן