מאמר ראשון בסדרה
מה לא נאמר על מהפכת הבינה המלאכותית שמתרחשת לנגד עיננו ותופסת תאוצה בשנתיים האחרונות , נראה שברור לכולם שמדובר במהפכה אמיתית שתשנה את הצורה בה אנו פועלים , עובדים , מתקשרים .
מהפכה שאין לנו עדיין את הכלים להבין את עומקה ואת השלכותיה לעתיד לבוא , יחד עם זאת באותה נשימה עולות לא מעט שאלות …
מתי הצרכנים יאמצו את כלי הבינה המלאכותית ? האם התחזיות לירידה בכמות של כ – 30% מהמשרות בעולם יתממשו? האם המכונות יחליפו אותנו? מה הסיכונים ?
נראה שיש יותר שאלות מתשובות בשלב זה ובמאמר זה ננסה להסביר את מהות המפכה גם מנקודת מבט עסקית וגם פיננסית ויתרה מכך נשוואה את המפכה הזו למהפכת האינטנרנט שהתחילה בסוף שנות ה – 90.
3 תחומים בהם עוסקת מהפכת הבינה המלאכותית מבחינה עסקית
*התחום הראשון הוא תשתיות *-מדובר בכוחות המחשוב האדירים שנדרשים בכדי לאפשר את קיום המהפכה , הרעיון הוא לאפשר לפתח ולאמן מודלים מחשוביים שיאפשרו למכונה להסיק מסקנות ולהציע פתרונות , ולשם כך נדרשים כוחות מחשוב אדירים בכדי לאמן את המודלים שכן הם נדרשים לתת פתרונות במהירות עצומה תוך התבססות על מאגרי מידע אינסופיים. ולשם כך יש צורך *בשבבים ייעודיים , שרתים , ושמירת המידע ביישומי מחשוב ענן
התחום השני הוא חברות ( מודל btb- business to businesses) שייקחו את יישומי הבינה המלאכותית ויאמצו כלים והנגשת מוצרים לטובת הצרכן הסופי
**התחום השלישי והאחרון הינו אימוץ מאסיבי מצד הצרכנים במגוון תחומי החיים – לרבות בטחון / סייבר/ תקשורת / פיננסים / רפואה/ חקלאות / קמעונאות והרשימה עוד ארוכה , את התחום הזה ננסח כ – btc ( businesses to consumers)
באיזה שלב אנו נמצאים באימוץ המהפכה בתחומים שצויינו –
המהפכה מתמקדת כעת בעיקר בתשתיות , שם אנו רואים פריחה עצומה ופיתוחים רבים מצד חברות ענק שהבולטת מכולם היא כמובן אינבידיה שמובילה בפיתוח שבבים לתחום הבינה המלאכותית, אינבידיה אוחזת כעת בשליטה כמעט מונופילסטית בתחום ( כ- 85% נתחי שוק) , גם בתחום השרתים אנו רואים פיתוחים נהדרים שם בולטות חברות dell , super micro compure
וכמובן חברות הענן בראשון חטיבת aws של אמזון.
בתחום ה – btb אנו בעיצומו של מירוץ טכנולוגי אדיר מימדים לפיתוח מוצרים מבוססי בינה מלאכותית והנגשתם לצרכנים , בשלב זה החברות בעיקר משקיעות כספים אדירים ומתחרות זו בזו בפיתוח וחדשנות , חשוב להבהיר שמהות המהפכה הינו שיבוש טכנולוגי , דהיינו שינוי מהותי במודלים העסקיים ולכן החברות מבינות כי לצד ההזדמנות יש גם סיכונים ומי שלא יוביל במירוץ עשוי לא להיות רלוונטי בשנים הקרובות .
חברות בולטות בתחום הם בעיקר חברות הענק – גוגל שמפתחת את מודל gemini, אמזון שבעיקר משקיעים בחטיבת הענן שלה , מיקרוסופט שמפתחת כלים במגוון פתרונות , מטא שהודיעה שתשקיע השנה יותר מ- 90 מיליארד דולר ביישומי בענה מלאכותית על בסיס הפלטפורומות שלה וכמובן open ai חלוצת הטכנולוגיה שמפתחת את המודלים שלה על בסיס chat gpt , בולטת בהיעדרה אפל שאנו עדיין ממתינים לחדשות ממנה בתחום ה – ai.
בתחום ה – btc לא רק שלא נרשמת התקדמות ואימוץ מאסיבי עד כה מצד הצרכנים אלא שאנו לא רואים התרחבת כמעט , לפי סקר שבוצע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האמריקאית , שיעור העסקים שמשתמשים ב – ai נע סביב 4% מכלל העסקים, גם ציפיות לשימוש עתידי כמעט ולא עלו ( מצורף עזר)